Laik tłumaczy walkę powietrzną - Tutorial walki samolotami

Tutaj należy dyskutować o samej grze
Post Reply
User avatar
Marin
Gracz
Posts: 74
Joined: Wed May 24, 2017 8:13 pm

Laik tłumaczy walkę powietrzną - Tutorial walki samolotami

Post by Marin » Fri May 31, 2019 8:53 pm

Ok, tutorial na razie będzie miał jedną część, dotyczącą tego jak działa walka powietrzna między samolotami.
Jak powstaje samolot znajdziecie viewtopic.php?f=6&t=56, więc zakładam że czytając dalszą część wiecie już, jak ogarnąć dostępne staty waszych powietrznych machin. Teraz przechodzimy do tego co jest najważniejsze, czyli jak samolot strącić i jak go nie stracić.

Walkę powietrzną można podzielić na dwa obszary, BVR i dogfight (zgodnie z doktrynami).

1. Beyond Visual Range, czyli strzelanie spoza zasięgu widoku

Nota - BVR to wszystkie rakiety zapisane jako "Dalekiego zasięgu" w arkuszu.

Podczas BVR (od tego zaczniemy bo teoretycznie walki powietrzne od tego by się zaczęły) samoloty najpierw muszą siebie wykryć. Osiąga się to przez RP, albo radaru samolotowego albo radarów powietrznych kraju. Kiedy już samolot zostanie namierzony, można odpalać na siebie BVR. Aby ustalić, z jaką skutecznością możemy do siebie strzelać, patrzymy na staty UNIK samolotu w który mierzymy i CELNOŚĆ w broni.
Unik dzielimy przez dwa i z tego przedziału losujemy skuteczność uników samolotu. Potem, od CELNOŚCI BVR odejmujemy wynik losowania i w ten sposób mamy prawdopodobieństwo trafienia w cel. Następnie ustalamy czy pocisk trafił i jak tak, to przechodzimy do ostatniej części, czyli ustalenia jak duże kuku dostał samolot.
Ważne - patrzcie na zasięg i rodzaj posiadanego BVR. Czasami nie wystarczy namierzyć wroga, trzeba niekiedy ciągle mieć go na radarze i pilnować, by nie uciekł poza zasięg strzału. FF to pociski które wystrzeliwujemy i zapominamy o nich, natomiast SA łatwiej zgubić, bo wystarczy uciec z pola widzenia pilota aby ten nie mógł nas namierzyć i ukatrupić.

2. Dogfight, czyli walka twarzą w twarz.

Nota - każdy pod pozwala nosić dwie rakiety, więc walki nie trwają jedne odpalenie tylko trochę dłużej.

Tutaj zaczyna się robić ciekawiej, bo aby móc wystrzelić z broni krótkiego zasięgu trzeba znaleźć się na ogonie przeciwnika. W tym celu sumujemy wartość POWIETRZE z rakiet, działka i samego samolotu który walczy i wynik losowania z tego przedziału wprowadzamy do arkusza walki powietrznej. Tak otrzymany wynik porównujemy z wynikiem nieprzyjaciela i w ten sposób wyznaczamy, kto komu wylądował na ogonie. Kiedy ktoś komuś siedzi na ogonie, może po jednym razie odpalić z każdego niesionego poda, po jednym pocisku. Rzut jest wtedy taki, jak na BVR, z liczeniem uniku i celności. Jeśli udało się trafić, przechodzimy do części trzeciej, jeśli nie, wracamy do punktu zerowego, czyli patrzymy który z myśliwców wszedł drugiemu na ogon i ma możliwość odpalenia rakiety. I tak do zerwania kontaktu przez którąś z sił.

3. Uszkodzenia i straty.

W przypadku trafienia patrzymy w tabelkę PRZEŻYWALNOŚĆ samolotu. Z tego przedziału losujemy, czy nasz samolot został tylko kompletnie rozwalony czy da radę uciec z walki. Klasycznie, im niższy wynik na naszą ucieczkę tym lepiej. Pierwsza wartość z tego przedziału oznacza szansę na zniszczenie, a druga na uszkodzenie. Koszty naprawy uszkodzenia, jak również to ile one zajmą w naprawie będzie wyznaczał MG.

4. Inne wieści:

Wszystkie samoloty mają bazowy EXP i MOR 50. Od tych wartości, modyfikowanych przez doktryny dokonuje się testów, EXP na wykonywanie zleconych im zadań, a MOR na panikę pod ostrzałem. Np awaryjne lądowanie SU na drodze w Zagorii w środku nocy będzie robione na podstawie EXP pilota.

Przykład:
Mirage III na patrolu napotyka wrogiego Mig-21, wykonującego to samo zadanie. Obaj piloci wykrywają siebie nawzajem i stają do walki, chcąc strącić przeciwnika.
Oba samoloty mają działko i jednego poda z rakietami. Mirage ma R550 Magic II a Mig K-13. Ich staty na potrzeby walki (ignorujemy lądowe) prezentują się następująco:
Mirage III: POWIETRZE 16 - 42 (11+3+2 - 27+12+3); UNIK: 83% (100-9-8); PRZEŻYWALNOŚĆ 58/42; CELNOŚĆ: 65%
Mig - 21: POWIETRZE: 17 - 47 (12+4+1 - 20+3+14); UNIK: 110% (125-8-7); PRZEŻYWALNOŚĆ: 60/40; CELNOŚĆ 95%

Zaczyna się pierwsza tura walki, czyli wyniki z przedziałów POWIETRZE.
Mirage: 16,6
Mig - 45

Wrzucamy do arkusza wyniki z tych przedziałów.
Wyniki Mirage: 1328 50 1378
Wyniki Miga: 3600 50 3650

Pilot Miga tutaj ewidentnie góruje nad przeciwnikiem i najprawdopodobniej pilot Mirage się zamyślił i dał łatwo wejść na ogon, przy tak skrajnych wynikach.
Tutaj ważne do zauważenia jest to, że w przypadku gdyby Mirage były 3 to w przypadku nawet tak niskiego wyniku, wszedłyby na ogon Migowi, więc zasada o Herkulesie sprawdza się w powietrzu również. Niestety to walka 1v1 czyli Mirage ma na ogonie Miga, który korzysta z okazji i odpala rakietę.

Unik Mirage jest w przedziale 42-85.
Wynik rzutu na unik wychodzi 78,8, czyli pilot Mirage pomimo początkowego zderpienia ogarnia szybko sytuację i zaczyna tak machać samolotem, by nie być łatwym celem dla wroga.

CELNOŚĆ K-13 to 95%, czyli 95-79 = 16%.

Wynik na trafienie rakietą to 55, czyli Mirage zdołał uniknąć trafienia. Ponieważ każdy Pod to dwie rakiety, Mig ma jeszcze jedno odpalanie w tej walce i potem znika.

Znowu wyniki z przedziałów powietrze losujemy:
Mirage: 36,7
Mig: 39,7

Znowu Mig ląduje na ogonie Mirage, ale było blisko. Zobaczym jak wyjdzie pilotowi Mirage unik: 46,6. Słabo, najprawdopodobniej chcąc ustawić się w dobrej pozycji do strzału sam wystawił się na manewr wrogiego pilota.

Mig strzela, z szansą na trafienie 95-47 = 48%
Wynik: 72,6. Pilot Miga coś nie ma szcześcia do swoich rakiet i będzie musiał się wycofać.

Przyjmijmy jednak, na potrzeby testu, że pilot miga tym razem trafił. Mirage ma przeżywalność 58/42, czyli ma 42% szans na to, że nie zostanie zniszczony.
Wykonujemy rzut: 72,4. Niestety, pilot Mirage wraz ze swoim samolotem spada w kuli ognia, a pilot Miga odnotowywuje kolejne zestrzelenie na swoim samolocie.

W ten sposób wygląda dogfight w systemie.
Asyryjska republika Gaary - Sargon Kaliti viewtopic.php?f=7&t=169

Posiadacz orderu Harcerza

Adept drugiego poziomu Harcerza

Post Reply